top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תמאיה קורן שכטמן

טיפים לחורף חם והימנעות ממחלות- לפי הרפואה הסינית



החכמים הסינים התאימו את אורח חייהם לטבע ולעונות השנה המתחלפות. בראייה הסינית מי שאינו פועל בהרמוניה עם הטבע צפוי לצאת מאיזון ולסבול מכאבים ותחלואים שונים. אז שחס וחלילה לא נגיע לכך, כתבתי בדפים הבאים מעט מידע על אורח החיים הרצוי בעונת החורף.


הסתיו והחורף עפ"י הרפואה הסינית:

הסתיו והחורף הם עונות יין (yin). יין פירושו קור, מנוחה, תנועה כלפי מטה ותנועה כלפי פנים- התכנסות. לפיכך, החורף והסתיו הם עת למנוחה ולחשבון נפש, וכן לאגירה ולהחלמה. על פי תפיסה זו עונת החורף היא תקופה פסיבית, תקופה של מנוחה, רגיעה והאטת הקצב. הגוף עובר תהליכי ניקוי, אגירה וחידוש (בדומה לבעלי החיים הנכנסים לתרדמת חורף). מומלץ ללכת לישון מוקדם ולשמור על חום גוף, כדי למנוע בזבוז של אנרגיה שיכול להוביל לחדירת קור פנימה, שיגרום להצטננות ומחלות. המלצות תזונה: • על המזון להיות חם, מבושל, רצוי בישול ממושך על אש קטנה- כדי לאגור אנרגיה, לחמם את הגוף והנפש ולחזק את מערכת החיסון. • התיבול לא יהיה חריף מדי כדי למנוע פתיחת הנקבוביות וכניסת קור חיצוני. הטעמים המומלצים הם המלוח והמר, מכיוון שהם מניעים את האנרגיה פנימה. כדאי להוסיף תבלינים מחממים כדוגמת ג'ינג'ר וקינמון. המזונות המועדפים: מרקים, תבשילי קדירה, דגנים מלאים (אורז מלא, כוסמת), דייסות (שיבולת שועל), קטניות, דגים, עופות, ירקות שורש, ירקות כתומים, סלק, כרישה, בצלים וערמונים קלויים. שתייה- מומלץ לשתות חליטות צמחים עם קינמון, ג'ינג'ר, הל וציפורן. חשוב להקפיד על שתייה מספקת למרות היעדר תחושת צמא. המלצות להתנהגות נכונה עם הגוף:

• יש להקפיד לכסות את הגוף באזור הצוואר, גב עליון ושכמות, כדי למנוע פלישת קור פנימה, ואת כפות הידיים ורגליים למניעת בריחת חום החוצה.

• חשוב מאוד לשמור על החום באזור הגב התחתון (אזור הכליות ומטה) והבטן (אזור הרחם אצל נשים)- שרגישותם מוגברת בתקופת החורף. • לחימום כפות רגליים קרות, ניתן לטפטף מספר טיפות שמן ציפורן על הגרביים או בתוך הנעליים. רצוי לחמם את המיטה בעזרת כריות חימום במיקרוגל או סדין חשמלי.

• יש להימנע (גם בתקופת החורף) מהליכה עם כפות רגליים חשופות על רצפה קרה (לפי הרפואה הסינית בתחתית כף הרגל נמצאת הנקודה הראשונה של מרידיאן הכליות. חשיפה לקור בנקודה זו יכולה לגרום לפלישת קור לכליות ולרחם).

• פעילות גופנית מתונה תאפשר זרימת אנרגיה חיונית בכל הגוף. כמה טיפים אם בכל זאת התקררנו: • מנוחה טובה תעזור לגוף להפנות את האנרגיה להתגבר על ההצטננות.

• שתייה- יש להרבות בשתייה כדי לפצות את הגוף על אובדן הנוזלים. שתייה מרובה של נוזלים פושרים עוזרת להזיע ובכך מסייעת להורדת חום הגוף. חליטות מרווה, קורנית (טימין), וקמומיל (בבונג) יקלו על שיעול לח. קינמון וג'ינג'ר ביחד או לחוד- טובים להורדת חום. (ניתן לערבב קינמון וג'ינג'ר טחונים, ולשים בכוס 1/4-1/2 כפית בכוס מים רותחים, ולשתות). עלי אקליפטוס, קורנית ומנטה- טובים לכלי הנשימה. • לשיעול יבש: רסקו בצל, ערבבו אותו היטב עם דבש וקחו 2 כפיות, 3 פעמים ביום. ניתן גם להניח בצל חתוך בלילה ליד המיטה.

קצת חוכמה סינית

לפי הניי צ´ינג (ספר הרפואה הפנימית של הקיסר הצהוב), "הדואג לחייו נוהג על פי השינויים החלים עקב חילופי העונות, מסגל עצמו לקור ולחום, מאזן בין שמחה לכעס וחי בשלווה".

"את שלושת חודשי החורף מכנים תקופת סגירה ואחסון. האנשים צריכים לעלות על משכבם מוקדם ולהקיץ בבוקר מאוחר, והם צריכים לחכות לזריחת החמה. הם צריכים לרסן ולהסתיר רצונותיהם, כמי שחסרים מטרה פנימית, כמי שהשיגו את רצונותיהם. האנשים צריכים לנסות לברוח מהקור ולחפש את החום, עורם לא צריך להזיע והם צריכים להשתדל שלא לנשום את הקור.כל זאת בהרמוניה עם נשימת ואקלים החורף".

תשמרו על עצמכם

ושיהיה לכולנו חורף חם ונעים.

באהבה,

מאיה.

bottom of page